Klassföreståndare och mentor

Klassföreståndare och mentor
Er klassföreståndare Anders (till höger)

Er mentor Carolina

tisdag 29 mars 2011

DISKUSSIONSFRÅGOR TILL EN BOK SOM HAR FILMATISERATS

Din uppgift är att läsa en bok som har filmatiserats och även se filmen. Du kommer att redovisa din bok dels i en tvärgrupp som består av personer som har läst andra böcker, dels i en grupp där alla har läst en och samma bok. Därför finns det två olika instruktioner till dig – en där du presenterar din roman och en annan där du och de andra som har läst samma bok diskuterar den mer ingående. För att skilja dem åt kallar jag den första uppgiften för en presention och den senare för en diskussion. Under de senare diskussionerna vill jag att ni för anteckningar i gruppen som ni lämnar in till mig efter lektionen.




PRESENTATION AV BOKEN

Berätta vem som har skrivit boken, och vad den heter.

Hitta fem intressanta och relevanta fakta om författaren som du berättar för gruppen.

Ge en kortfattad beskrivning av vad boken handlar om (på högst 1 minut!).

Läs inledningen ur boken och diskutera den.

Läs avslutningen ur boken och diskutera den.

Vem är huvudpersonen och hur utvecklas han eller hon?

Läs upp ett favoritavsnitt ur boken och berätta varför du har valt just det.




DISKUSSION AV BOKEN

Vilken var bäst? Boken eller filmen? Varför?

Jämför hur boken respektive filmen inleds och avslutas. Vad innebär dessa olikheter för din tolkning? Diskutera också vilka anledningar ni kan hitta till dessa olikheter.

Vilka skillnader är det att se en film och läsa en bok? Ge exempel från filmen och boken!

Vilka viktiga avsnitt ur boken finns inte med i filmen? Diskutera ingående varför de har strukits! Vad innebär det för din tolkning? Har man lagt till/förändrat något som inte stod i boken? Varför?

Finns det något avsnitt i filmen som du har uppfattat annorlunda i boken? Diskutera noga!


Jag ser fram emot intressanta och givande diskussioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar