Klassföreståndare och mentor

Klassföreståndare och mentor
Er klassföreståndare Anders (till höger)

Er mentor Carolina

onsdag 1 september 2010

Diplomerad Gymnasieekonom

KLIMATHOTET

Vi blir dagligen påminda om växthuseffekten och det hot den utgör mot oss människor.Men vad är egentligen växthuseffekten? Är det verkligen ett hot? Vilken påverkan har vi själva i klassen? Kan vi göra något för att minska våra utsläpp? Vad görs i världen för att minska utsläppen? Hur anpassar sig företagen till klimathotet och hur används det i marknadsföringen? Dessa och många andra frågor skall vi försöka besvara i detta projekt.

Projektet inleds med miljöutställningen på Volvo, där vi förhoppningsvis får idéer till vårt arbete. Vi jobbar sedan vidare i 6 grupper som lärarna satt samman. Grupperna jobbar med olika infallsvinklar och redovisar sitt resultat både skriftligt och muntligt inför klassen. Varje grupp har en lärare som särskild handledare och Carolina stöttar samtliga grupper med rapportskrivning och upplägg av den muntliga presentationen.

Tider: Vi jobbar med projektet på projekttiden (08.05-10.15) onsdagen den 8, 15 och 22 september och har då tillgång till 307. Redovisning, och inlämning av rapport sker onsdagen den 29 september klockan 08.05 i sal 307.

Redovisningsformer: Varje grupp redovisar med en skriftlig rapport på cirka 5 datorskrivna sidor samt en muntlig presentation utifrån ett manus och några bilder.

Medverkande kurser: Samhällskunskap, naturkunskap, svenska och företagsekonomi.

Diplomerad gymnasieekonom
Perspektiv: Etik, Internationellt, miljö, naturvetenskap.
Kompetenser: Affärs-, Digtal-, Språk/kommunikation och social kompetens.

Betyg: Ett aktivt deltagande i projektet ger betyget godkänd.

Grupper och delprojekt:
Gruppindelningen meddelas separat. Innehållet i varje delprojekt förklaras mer detaljerat av respektive lärare.


1. Sammanfattning av miljöutställningen på Volvo (Lärare Christian)
Gruppen redovisar intressanta iakttagelser från utställningen och ger en inledning kring problematiken med växthuseffekten för vårt liv på jorden


2. Växthuseffekten – vad är det? (Lärare Ylva)
Gruppen redovisar vad som egentligen menas med växthuseffekten och vilka effekter det kan ge på vårt klimat och framtida liv på jorden.


3. Bilbränsle - finns det något som är miljövänligt? (Lärare Ylva)
Kartlägg vad det finns för olika drivmedel för bilar som säljs i Sverige. Vi hör ofta argument för att olika drivmedel är bäst ur miljösynpunkt, men hur är det egentligen. Vilken miljöbelastning ger de olika alternativen? Vad är bäst att använda ur miljösynpunkt? Finna det andra argument för eller emot vissa drivmedel, t ex arbetsförhållanden där bränslet framställs. Framtidsutsikter?


4. Din miljöpåverkan – vad kan du göra? (Lärare: Christian)
På nätet www.klimatkontot.se ska du räkna på dina och familjens utsläpp av växthusgaser genom ett klimatkonto. Vilka faktorer tas med i mätningen? Finns det skillnader i klimatkonton mellan till exempel. män, kvinnor och åldersgrupper? Vilket ”energiliv” har storförbrukaren respektive lågförbrukaren? Du tar fram ett eget klimatkonto. Vilka är Sveriges miljömål för ett hållbart samhälle? Vad kastas på soptippen och vad händer sen med soporna? Hur påverkas naturen och klimatet?


5. Hur används miljöargument i företagens marknadsföring? (Lärare: Anders)
Volvo använder miljöargumentet flitigt i sin marknadsföring av personbilar. Volvo marknadsför sin miljösatsning under namnet DRIVe – är det trovärdigt? Blir du lockad att köpa en så kallad miljöbil? Hur använder andra företag miljöargument i marknadsföringen? Är miljöpåverkan viktig för oss kunder då vi gör våra produktval? Vad finns det för lagar kring miljöargument i marknadsföringen?


Lycka till!

Christian, Ylva och Anders och Carolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar