Ett huvudsyfte när man skriver rapporter är tydlighet, och därför delas texten upp i olika avsnitt som vardera har olika rubriker (se nedan exempel) som är numrerade. Titta noga på hur rubrikerna underordnas varandra. Tänk på att ha en liknande innehållsförteckning i din grupps rapport.
Allra först skriver man en sammanfattning (ett abstract) där man kort återger huvudtankarna (inte längre än 20 ord) i texten. Rapporten brukar också ha ett försättsblad. I syftesdelen förklarar man varför man har valt att undersöka något, och i ”Material” anger man vilka källor som har använts och vem som har skrivit dem/står som ansvarig för dem.
Glöm inte att redovisa era källor i den löpande texten inom parentes (skriv författarens efternamn följt av förnamn eller Internetadressen). Skriv också alltid det som anges i en källa med egna ord eller välj att citera korta avsnitt som ni i grupper anser är välformulerade. Under rubriken källhänvisning redovisar ni alla källor i en alfabetisk lista.
Bilder och figurer brukar hamna sist i en rapport – i bilagsdelen. Er rapports omfång bör vara ungefär fem sidor – det viktigaste är att alla delar finns med.
Innehåll
1 Inledning..............................................................1
1.1 Syfte.................................................................1
1.2 Material.............................................................1
2 Resultat...............................................................1
2.1 Analys av resultat..............................................3
2.2 Avslutande diskussion........................................5
3 Figur- och tabellförteckning....................................6
4 Källhänvisning .....................................................6
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar