BERGAGYMNASIET
Diplomerad Gymnasieekonom 2011-01-10
UPPGIFTEN
I grupper med fem elever upprättar ni en affärsplan för ett påhittat företag. Tänk er att ni skall starta ett eget företag. Det kan vara ett café, en klädbutik, en gocartbana, drivingrange (golf) eller något annat ni tycker är intressant. Ni sammanfattar er planering av det första året i en skriftlig affärsplan. Dessutom presenterar ni planen muntligt för klassen och en liten ”jury” som får bedöma om ni får de lån ni behöver. Använd de tips ni fick vid Transferföreläsningen om affärsplan.
PERSPEKTIV OCH KOMPETENSER
Perspektiv
Vi tränar främst entreprenörsperspektivet samt lite kring miljö- och hållbar utveckling.
Kompetenser
Vi tränar samtliga fyra kompetenser: Affärskompetens – affärsidé samt upprättande av resultat- och likviditetsbudget. Digital kompetens – upprättande av affärsplanen i Word samt kalkyler i Excel. Språklig och kommunikativ kompetens – presentation av ekonomisk information både skriftligt och muntligt. Social kompetens – att fungera väl i grupp samt attityd under arbetet.
TIDPLAN
Vi jobbar med uppgiften på projekttiden på onsdagar (12 och 19 januari) samt på lektionerna i svenska och företagsekonomi. Redovisningen är onsdagen den 26 januari kl 08.05 i sal 307.
BETYG
Individuella betyg sätts i kurserna Svenska-A och Företagsekonomi-A, se bilaga 1.
AFFÄRSPLAN – VARFÖR? (källa www.affärsplan.com, 25/11 – 08)
Många nyföretagare och personer med planer på att starta eget (kanske du) blir trötta bara av tanken på att göra en affärsplan. Det känns meningslöst att sitta och skriva ner allt det du redan har i huvudet. Men det är faktiskt smart att göra en affärsplan. Meningen med den är att tvinga dig att tänka igenom olika saker med ditt framtida företag, så att du kan se om din idé håller.
Jobbet med affärsplanen är helt enkelt ett sätt att översätta dina rosenskimrande drömmar (som är de viktigaste av allt) till siffror och ord på papper så att du kan få en realistisk uppfattning om det kommer att fungera. Du kan också behöva en affärsplan för att visa banken vad dina drömmar handlar om. Att du vill öppna ett café är ju roligt för dig, men om det inte finns andra tankar än en ljuv tillvaro i cafévärlden så är det stor risk att du misslyckas med ditt företagande. Se därför affärsplanen som en lite jobbig kompis som tvingar dig att svara på de där frågorna du egentligen innerst inne vet att du behöver ha svar på men som du i din iver att få igång företaget inte vill kännas vid just nu.
En del frågor i en affärsplan kan kännas lite löjliga att besvara. Du kanske inte har en aning om hur mycket du kan dra in till företaget första året, men det är också svaret på den frågan. Och om du inte kan svara på den är det smart att försöka ta reda på vad du kan tänkas dra in. Man kan väl säga att affärsplanen är något du gör nu, istället för att få en kalldusch senare.
INNEHÅLLET I AFFÄRSPLANEN
Följande punkter bör ni fundera över och försöka ge svar på i er affärsplan:
1. ”Vision, Mission och Goal”
• Vad vill ni uppnå med företaget? (Er ”Vision)
• Er affärsidé (”Mission”)
• Vad ska ni sälja och till vem?
• Marknaden för er produkt/tjänst – var finns den?
• Varför ska kunderna köpa av just er?
• Vad gör er och era produkter speciella mot andra och deras produkter? Vad kan ni erbjuda som är utöver det vanliga?
• Era affärsrelaterade mål med företaget (”Goal”)
2. Företagsform (enskild näringsidkare, handelsbolag eller aktiebolag)
• Hur många ägare? Vilken risknivå? Stort eller litet kapitalbehov?
• Ert val av företagsform
3. Marknad
• Hur ser marknaden ut idag?
• Hur klarar sig era produkter/tjänster i jämförelse med konkurrenternas vad gäller pris, kvalitet, kundservice, vad kommer ni att göra bättre?
• Kalkyl och prissättning.
• Hur ska ni sälja? Direkt till kunder, via återförsäljare etc.
• Hur skall ni marknadsföra er?
4. Konkurrenter
• Vilka är de viktigaste konkurrenterna?
• Vad kan ni lära av de befintliga konkurrenterna som ger er försprång gentemot dem?
• Gör en kritiskt jämförelse mellan era produkter med konkurrenternas (styrkor/svagheter).
• Vilka reaktioner kan ni förvänta er av konkurrenterna när ni drar igång (priskrig etc.).
5. Lokal/utrustning/personal
• Lokal, läge, hyra, kontraktstid , vilka är era behov?
• Ert behov av maskiner och inventarier.
6. Inköp
• Beskriv inköpskanalerna och fundera på om det finns andra leverantörer som är bättre och billigare.
7. Miljö- och klimatpåverkan
• Beskriv översiktligt företagets miljö- och klimatpåverkan.
8. Ekonomisk information (Använd Excel, se mall i bilaga 2. Du kan hämta mallen på w:\Ekonomi\MAA)
• Gör en Resultatbudget, dvs. en plan/bedömning av företagets intäkter och kostnader under det första året.
• Gör en Likviditetsbudget, dvs. en plan för likviditetsflödet (in- och utbetalningar) i ert företag under det första året. (I verkligheten bryter man ner likviditetsbudgeten per vecka/månad)
• Gör en finansieringsplan som berättar hur verksamheten ska finansieras. Visa hur mycket kapital ni behöver, hur mycket ni kan satsa själva samt hur mycket ni behöver låna.
9. Personliga kvalifikationer och målsättningar (Ni får hitta på lite om er själva)
• Vad har ni för utbildning som är av betydelse för företaget t. ex. utbildning i yrket, nyföretagarutbildning etc..
• Vilken är er erfarenhet från branschen och yrket?
• Har ni redan etablerat kontaktnät med t.ex. kunder, leverantörer, bank osv. Om inte, hur ska ni göra det?
• Vilken målsättning ni har med företaget?
10. Hot och möjligheter
• Försök att få en realistisk blick över riskerna med företaget och hur de kan göras mindre. Lista de största styrkorna, svagheterna, möjligheterna och hoten som påverkar företagets möjligheter att bli framgångsrikt.
Lycka till!
Carolina och Anders
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar